Home > Glossary > Musicology of Electroacoustic Music [MEM] > Listening Experience > Listening Strategy

Listening Strategy

Latest update : 1 May 2007.

Articles in this section

  • Italian definition

    1 maggio 2007, di Pierre Couprie

    Strategia di ascolto
    La musica non viene ascoltata in modo uniforme, fisso o oggettivo. La ricerca e la pratica della musica elettroacustica si è sempre posta il problema di illustrare i modi in cui la musica o le musiche vengono percepite, adottando varie strategie d ascolto. E’ molto frequente, nei brani di musica, che differenti modi di ascolto convivano all’interno dello stesso brano. Per questo i compositori e musicisti di musica elettroacustica spesso studiano e (...)

  • German definition

    17 February 2007, by Pierre Couprie

    Hörstrategie

  • French definition

    3 December 2006, by Pierre Couprie

    Stratégie d’écoute
    Nous n’écoutons pas la musique d’une manière uniforme, identique d’une audition à l’autre ou pseudo-objective. En effet, la recherche et la création en musique électroacoustique ont mis en évidence le fait que notre perception et nos approches d’écoutes sont très différentes d’une musique à l’autre. Il est également très fréquent que différentes stratégies d’écoutes soient adoptées durant l’audition d’une (...)

  • Spanish definition

    10 August 2006, by Rob Weale

    Estrategia de escucha
    Nosotros no escuchamos a la música de un modo uniforme, fijo o pseudo-objetivo. La práctica y la investigación creativa en el campo de la música electroacústica han hecho hincapié en las formas en las que podemos percibir diferentes músicas de distintos modos, y adoptar enfoques diferentes en nuestra escucha. Es también frecuente adoptar diferentes estrategias de escucha durante el curso de una misma pieza musical. Mucho de lo que se ha aprendido en este campo acerca (...)

  • English definition

    9 January 2005, by Rob Weale

    We do not listen to music in uniform, fixed, or pseudo-objective ways. Creative practice and research in electroacoustic music have highlighted the ways in which we may perceive different musics in very different manners, and adopt different approaches in our listening. It is also very frequent that different listening strategies may be adopted during the course of a single piece of music. Much learned in this area about listening responses is acknowledged and employed by composers and (...)