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Musique Concrète

Latest update : 4 May 2007.

Articles in this section

  • Italian definition

    4 maggio 2007, di Pierre Couprie

    Musica concreta
    Quando nel 1948 Pierre Schaeffer definì la sua opera musica “concreta”, indicava l’origine concreta del suono ascoltato, da cui venivano estratti valori musicali astratti. L’esatto contrario della musica classica, che parte da una concezione e da una notazione astratte che portano ad una esecuzione concreta. Pierre Schaeffer voleva reagire contro gli “ecssi di astrazione” dell’epoca, ma cercava anche di “riconquistare” (...)

  • German definition

    17 February 2007, by Pierre Couprie

    Musique Concrète

  • French definition

    3 December 2006, by Pierre Couprie

    Musique concrète
    Lorsque Pierre Schaeffer a baptisé Concrète, en 1948, la musique dont il était l’inventeur, il voulait marquer que cette nouvelle musique partait du concret sonore, du son entendu, pour chercher à en extraire des valeurs musicales abstraites. Et ceci à l’inverse de la musique classique, laquelle part d’une conception et d’une notation abstraites qui mènent à une exécution concrète. Pierre Schaeffer voulait réagir ainsi contre les « excès (...)

  • Spanish definition

    15 August 2006, by Rob Weale

    Musica Concreta (Musique Concrète)
    Cuando en 1948 Pierre Schaeffer le dió el nombre de Concrète a la música que él había inventado, quería señalar que esta nueva música partía del material sonoro concreto (concret sonore), del sonido oído, buscando extraer de allí los valores musicales abstractos. Es decir, a la inversa de la música clásica, que parte de una concepción y una notación abstracta que llevan a una ejecución concreta. Schaeffer quería reaccionar así contra el "exceso de (...)

  • English definition

    9 January 2005, by Rob Weale

    When in 1948 Pierre Schaeffer gave the name Concrète to the music which he invented, he wanted to demonstrate that this new music started from the concrete sound material, from heard sound, and then sought to abstract musical values from it. This is the opposite of classical music, which starts from an abstract conception and notation leading to a concrete performance. Schaeffer wanted to react against the "excess of abstraction" of the period but he did not shy away from "reconquering" (...)