Home > Glossary > Musicology of Electroacoustic Music [MEM] > Listening Experience > Interiority

Interiority

Latest update : 1 May 2007.

Articles in this section

  • Italian definition

    1 maggio 2007, di Pierre Couprie

    Interiorità
    Qualità di un suono che non si riferiscono alle sue cause o fonti esterne, ma al contrario si riferisce a ciò che ciascuno sente durante il cosiddetto processo di Ascolto ridotto (écoute réduite). Nel momento in cui l’attenzione viene sviata rispetto all’esteriorità di un suono o al suo contesto, l’esperienza di ascolto ridotto permette di entrare veramente le qualità interne come la massa, il grano, ecc. (Fonte - Rodolfo Caesar (1992). The Composition of (...)

  • French definition

    2 December 2006, by Pierre Couprie

    Intériorité
    Cette notion désigne les qualités d’un son qui ne se réfèrent pas à sa cause ou sa source externe. Elle est proche de ce que Pierre Schaeffer nomme “écoute réduite”. Lorsque l’attention est détournée de l’extériorité ou de la référence d’un son, l’expérience de l’écoute réduite peut entrer pleinement en jeu à travers la perception de la masse, du grain, etc., des qualités internes du son. (Source - Rodolfo Caesar (1992). The (...)

  • Spanish definition

    10 August 2006, by Rob Weale

    Interioridad
    La Interioridad nombra a las cualidades del sonido que no refieren a fuentes o causas externas. Es parecido a lo que uno oye durante lo que Pierre Schaeffer llama la "Escucha Reducida" (écoute réduite). Cuando la atención no está dirigida hacia la exterioridad del sonido o a una referencia, la experiencia "reducida" puede ser, a su modo, igual o más completa y compleja, incluyendo la percepción de la masa, el grano, etc., cualidades del "interior" de los sonidos.
    (Fuente: (...)

  • English definition

    16 February 2005, by Rob Weale

    Interiority designates the qualities of sound that do not refer to external causes/sources. It is close to what one hears during what Pierre Schaeffer called ’écoute réduite’ (Reduced Listening). When attention is drawn away from a sound’s exteriority, or reference, the ’reduced’ experience can be at least as full and complicated in its own way, including the perception of mass, grain, etc. - qualities of the ’interior’ of sounds. (Source - Rodolfo (...)